Uygulamada H₂ öncüsü

DACHSER, Magdeburg şubesinde bir buçuk yılı aşkın bir süredir hidrojen yakıt hücresi teknolojisine sahip bir ağır yük kamyonu kullanıyor. Sıfır yerel emisyona sahip olan kamyon, her gün iki vardiya çalışarak kısa ve uzun mesafeli taşımacılıkta düzenli kullanım için uygunluğunu kanıtlıyor.

Magdeburg Bilim Limanı'nda gezintiye çıkın
Magdeburg Bilim Limanı'nda gezintiye çıkın

Kapı 11'de fazla yer yok. Sol tarafa park halinde bir kamyon, sağ tarafa ise bir swap body yerleştirilmiş. Ancak üç akslı bir araçla hassas geri manevra yapmak Stefan Heinze için sorun değil. Tüm bunlar lojistik tesisindeki günlük rutinin bir parçası. 43 yaşındaki profesyonel sürücü bunu sayısız kez yapmıştır - tıpkı DACHSER'in Magdeburg lojistik merkezindeki transit terminaline (“ dorseli”) kamyonlarını tüm gün, çoğu zaman dakikada bir kez park alanına sokup çıkaran tüm meslektaşları gibi. Ancak burada Wörmlitzer Caddesi'ndeki tesiste olağan manevralardan farklı bir şey var: Heinze'nin kamyonu neredeyse hiç ses çıkarmıyor; geri geri giderken duyulan tek şey uyarı sesi.

27 metrik ton ağırlığındaki kamyon-treyler kombinasyonu, koyu mavi kabini ve sarı-mavi kutu römorkuyla sıradan bir DACHSER aracı gibi görünmekte. Ancak yan taraftaki bir çıkartma önemli bir farkı vurguluyor: Üzerinde fon ve geliştirme ortaklarının logolarıyla çerçevelenmiş "h2truck" kelimeleri yer alıyor. "H" hidrojen anlamına geliyor ve Yunanca "hydro" + "genes" kelimelerinden oluşuyor, yani "su oluşturan" anlamına geliyor.

Heinze, Hyundai XCIENT Fuel Cell'in üç sürücüsünden biri: DACHSER'in Almanya'nın Saksonya-Anhalt eyaletinin kalbinde düzenli operasyonlara entegre ettiği hidrojen yakıt hücreli güç aktarma mekanizmasına sahip ilk seri üretim ağır hizmet kamyonu. Gün boyunca dağıtım görevinde 180 kilometreden fazla yol kat eden kamyon, geceleri Magdeburg ve Berlin-Schönefeld arasında gidiş dönüş yapmak üzere 42 metrik tonluk bir kombinasyon oluşturan treyler üzerinde bir gıda lojistik ünitesi ile vardiya başına 290 kilometre yol kat ediyor.

Karbon tasarrufu için büyük potansiyel

Sürücülerin sevgiyle hidrojen kamyonu olarak adlandırdıkları "Koca Adam" aslında gücünü iki yakıt hücresinden alan elektrikli bir araçtır. Hidrojen ve oksijenin elektrokimyasal reaksiyonunu kullanan bu hücreler 350 kilovatlık (yaklaşık 480 hp) bir elektrik motoruna güç sağlayacak elektriği üretiyor.

"İklim koruma stratejimizin bir parçası olarak, alternatif güç aktarma organlarını ve yakıtları keşfetmeye büyük ilgi duyuyoruz. Bunların gelişimini aktif olarak desteklemek istiyoruz," diyor Alexander Tonn -DACHSER Chief Operating Officer (COO) Road Logistics "Hidrojen yakıt hücresi teknolojisinde potansiyel görüyoruz. Bunu günlük lojistikte kullanabilmek bizim için önemli bir adım."

DACHSER, uzun vadeli bir iklim koruma stratejisi izleyerek, verimlilik, yenilikçilik ve kapsayıcı sorumluluğa odaklanarak, müşterileri ve ortaklarıyla birlikte sürdürülebilir lojistiğin yolunu açıyor. Şirket, 2018 yılında, örneğin şehir merkezlerine yönelik sürdürülebilir DACHSER Emisyonsuz Teslimat konseptinin bir parçası olarak akülü elektrikli araçlar kullanmaya başladı. DACHSER ayrıca özellikle uzun mesafe segmentinde alternatif güç aktarma sistemlerine sahip araç filosunu istikrarlı bir şekilde genişletiyor.

Bu fırsat geçen yıl DACHSER'in Magdeburg lojistik merkezinin hemen yakınında, A2 otoyolunda halka açık bir hidrojen dolum istasyonunun faaliyete geçmesiyle ortaya çıktı. Şube müdürü Christian Schäckel bunu bir fırsat olarak gördü: "Bu DACHSER'in sürdürülebilirlik stratejisine çok uygun" diye düşündü ve hemen filo müdürü Jens Horstmann ile bir saha testi olasılığını araştırmaya başladı. Neredeyse aynı zamanda Hyundai, hidrojen yakıt hücresi teknolojisine sahip ilk ağır hizmet kamyonu olan XCIENT Fuel Cell'i piyasaya sürdü. DACHSER bu fırsatı sekiz yıllık bir süre boyunca kendi saha denemesini başlatmak için kullandı. H2 Green Power & Logistics GmbH ve kamyon kiralama şirketi H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co KG ile güçlerini birleştirdi. Resmi lansman tarihi 2 Mayıs 2023 olarak belirlendi.

Araç kullanmanın ve yakıt ikmali yapmanın en akıllı yolu
Araç kullanmanın ve yakıt ikmali yapmanın en akıllı yolu

Hidrojen yakıt ikmali artık çok kolay

Heinze, "İlk başta alışmak zor oluyor," diyor. "Hidrojenli bir kamyonu kullanmak dizel bir kamyonu kullanmaktan farklı bir yaklaşım gerektiriyor. Elektrik motorundan gelen çok fazla torkla gücü çok daha doğrudan iletiyor, bu nedenle yola çıktığınızda tekerleklerin patinaj yapmasını önlemek için hızlanırken nazik olmanız gerekiyor. Ve tabii ki hidrojen tankına, bir sonraki dolum istasyonunun nerede olduğuna ve hatta henüz standartlaştırılmadığı için 350 veya 700 barda hidrojen sunup sunmadığına dikkat etmeniz gerekiyor. Yolda boş bir depoyla mahsur kalmak korkunç olurdu. Ne de olsa hidrojen bidonlarda gelmiyor."

Avrupa'nın akülü-elektrikli kamyonlar için şarj altyapısının kesinlikle büyük ölçüde genişletilmesi gerekirken, yeşil hidrojen için tedarik ağı henüz başlangıç aşamasındadır. Şu anda kamyonlar için neredeyse hiç dolum istasyonu yok ve çok az "yeşil" hidrojen mevcut. H2stations.org online veri tabanına göre, 2023 yılı sonunda Avrupa'da 265 hidrojen dolum istasyonu vardı; bunların yaklaşık yüzde 40'ı hem otomobillere hem de kamyonlara hizmet verebiliyordu. Bu aynı zamanda hidrojen güç aktarma organlarının henüz ekonomik olarak uygulanabilir olmadığı anlamına geliyor, özellikle de satın alma maliyetleri akülü elektrikli araçlarınkinden bile önemli ölçüde daha yüksek olduğu için. DACHSER, iklim koruma stratejisine uygun olarak hidrojen yolunun kapısını açık tutmak adına, araştırma ve inovasyon faaliyetlerinin bir parçası olarak Magdeburg'daki H₂ pilot aracını finanse ediyor.

Ancak şimdilik, halihazırda faaliyette olan birkaç izole hidrojen dolum istasyonundan çok uzağa gitmek bir seçenek değil. Filo müdürü Horstmann, "Saha testimiz için yeterli tedarikin sağlandığı rotaları seçtik" diye açıklıyor. "Magdeburg ve Berlin-Schönefeld'deki hidrojen dolum istasyonları vardiya operasyonlarına devam edebilmemizi sağlıyor. Ancak elbette dolum istasyonlarında tedarik sıkıntısı yaşanırsa bizim de başımız dertte demektir. Neyse ki bu çok nadiren oluyor."

31 kilogram hidrojen gazı

Heinze müşterilere gitmeden önce hidrojen dolum istasyonuna gidiyor. Burada sıra beklemeye gerek yok. Sürücü kabininin arkasında kamyon, 350 bar basınçta gaz halindeki hidrojenle doldurulması gereken yedi hidrojen tankından oluşan bir sıra taşıyor. Hidrojenle çalışan otomobiller 700 bar'da yakıt ikmali yaptığından, dolum istasyonunda herhangi bir çakışma olmuyor. Heinze, yakıt nozülünü tank kaplinine bağlarken "Normal bir dizel yakıt pompası kadar basit ve anlaşılır" diyor. "Yedi basınç tankı genellikle yaklaşık 20 dakikada dolduruluyor, ancak çok düşük sıcaklıklarda biraz daha uzun sürüyor." Hidrojen kamyonu 31 kilogram hidrojen gazı taşıyor ve 100 kilometrede ortalama 7 kilogram gaz tüketiyor; 1 kilogram hidrojenin maliyeti 10-15 Avro.

Stefan Heinze rotasında her zaman pek çok soruya cevap vermek zorunda
Stefan Heinze rotasında her zaman pek çok soruya cevap vermek zorunda

Pek çok soru - bir çok şaşırtıcı cevap

Heinze, tur esnasında müşterilerin alışılmadık kamyonuyla ilgili sorularını defalarca yanıtlamak zorunda kalıyor: Kamyonu kullanmak nasıl bir şey? Tehlikeli mi? DACHSER neden bu alana dahil oldu? Heinze aracı ve konseptini açıklamaktan mutluluk duyuyor: “Hayır, diğer kamyonlardan daha tehlikeli değil. Bir çarpışma durumunda hidrojen önceden belirlenmiş kırılma noktalarından dışarı atılır. Depolar sıvı değil gaz içeriyor ve kamyon egzoz dumanı yerine damıtılmış su yayıyor. Genel olarak, sürüş çok daha sessiz, rahat ve daha az titreşim var; sonuç olarak, kentsel düşük emisyon bölgeleri için ideal. Bu, emisyonsuz bir geleceğe doğru gerçekten iyi bir yol olabilir.”

“Üç hidrojen kamyonu sürücümüz Stefan, René ve Dirk yeni teknoloji konusunda tutkulular. Sürdürülebilir taşımacılığın geleceğinde öncü bir rol oynamak istiyorlar ve tamamen yeni bir şekilde araç kullanma deneyimi konusunda tüm kalpleriyle hevesliler,” diyor Horstmann. Ancak diğer pek çok sürücünün yeni teknolojiye hala şüpheyle yaklaştığını da biliyor. “Bilinmeyene karşı her zaman büyük bir korku vardır” diyor. “İnsanları ikna etmek için doğrudan günlük sürüşten olumlu deneyimlere ihtiyacınız var. Teori tek başına yeterli değil.”

Dolayısıyla hidrojen kamyonu saha testi Horstmann ve ekibi için bütünsel bir girişim: “Şimdi teknolojinin pratikte kendini kanıtlaması gerekiyor, evet, ama aynı zamanda sürücüler ve müşteriler tarafından kabul görmesi açısından da eleştirel bir incelemeden geçiriyoruz.” DACHSER'in Magdeburg'daki müşteri tabanından organik bir meyve suyu üreticisi, iklim dostu taşıma teknolojisini hemen beğenmiş ve “Şirketin festivalleri için malzemeleri yalnızca yeni kamyonla teslim etmemizi istemiştir,” diyor Horstmann, ayrıca aynı hızda hizmetle ilgili “Instagram ve TikTok'ta hemen resim ve videoları da paylaştıklarını” iletiyor.

 

Dünya çapında DACHSER
Bize Ulaşın
İletişim Dilsat Demirceken